De-a lungul timpului, învățământul românesc a beneficiat de diverse inițiative și eforturi din partea unor profesori entuziaști, ce au avut ca obiective sprijinul procesului de învățare al tinerilor – elevi și studenți.
Să amintim câteva inițiative importante pentru matematica și informatica din România:
- Apariția Gazetei Matematice, în anul 1895, se datorează unor entuziaști ingineri (fondatorii fiind : Victor Balaban, Vasile Cristescu, Ion Ionescu, Mihail Roco şi Ioan Zottu):”Toţi erau tineri absolvenţi – doi dintre ei, din acel an, iar ceilalţi de un an sau doi înainte – ai Şcolii de Poduri şi Şosele (viitoarea Şcoală Politehnică) din Bucureşti. Se pornise o discuţie aprinsă despre rezultatele slabe obţinute de candidaţi la examenul de admitere din septembrie al aceluiaşi an, examen la care Ion Ionescu tocmai participase, ca supraveghetor, la proba scrisă”. Gazeta Matematică a stat la baza înființării, în anul 1909, a Societăţii Gazeta Matematică (SGM). Astăzi, Societatea de Stiinte Matematice din România (SSMR) este continuatoarea Societății Gazeta Matematică. (Sursa: http://www.gazetamatematica.net/?q=node/26 ).
- O etapă importantă în fondarea informaticii românești este ințiativa acad. Gr. C. Moisil, din anul univ. 1960/1961, de înființare a sectiei de „Mașini de calcul” (ultimii 2 ani din 5 ani cât dura programul de studii universitare, în acei ani), la Facultatea de Matematică și Fizică, din cadrul Universității din București. Ulterior, după câțiva ani, această secție s-a înființat și la universitățile din Iași și Cluj. Acestă secție a format primele generații de informaticieni din țara noastră. Astăzi, specializările de Informatică din universități au continuat obiectivele sectiei „Mașini de calcul”. (Sursa: http://www.c3.cniv.ro/?q=2018/gen-info ).
- Ca model avut în vedere - Gazeta Matematică, „din a cărei experienţă se voia să se extragă şi să se adapteze o metodică riguroasă de abordare a informaticii”, din initiațiva profesorului Adrian Atanasiu, de la Facultatea de Matematică - Catedra de Informatică, s-a înființat Gazeta de informatică. Finalizarea discuțiilor și aparitia primelor numere, în anul 1991, s-a realizat cu profesorul Horia Georgescu, coleg de catedră, director al Colegiului de Informatică din Facultatea de Matematică a Universităţii din Bucureşti, şi coordonator ştiinţific al olimpiadelor şcolare pentru informatică (Sursa: A. Atanasiu, Despre Gazeta de Informatică, în M. Vlada (ed.), „Istoria informaticii românești”, vol. I, ed. Niculescu, 2019, proiectul ROINFO, http://c3.cniv.ro/?q=2018/ro-info – în curs de apariție). Revista este un tezaur de istorie a dezvoltării învăţământului informatic preuniversitar românesc, cu realizările, succesele, dar şi cu piedicile sale.
Activitățile proiectului se desfașoară în colaborare cu Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău și cu diverse organizații care sprijină educația în domeniul IT. De menționat sunt următoarele aspecte:
- Cercul de informatică „Programare cu răbdare” este un proiect gratuit pentru toți copiii care participă și îi învață informatica, punându-i în contact și cu experți de la companii IT importante, cu studenți olimpici și profesori universitari de informatică.Activitatea se desfășoară la Colegiului Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău respectând exigențele unor activități de învățământ
- Asociația EduSoft contribuie la dezvoltarea de strategii educaţionale pe termen mediu şi lung, pentru copii, tineri şi adulţi, care să creeze şi să asigure o dezvoltare armonioasă a acestora, în strânsă relaţie cu cerinţele de pe piaţa forţei de muncă, cu cercetarea şi producţia ştiinţifică de calitate, cu experienţa generaţiilor anterioare, şi pentru promovarea gândirii strategice în rândul copiilor, tinerilor şi a generaţiilor viitoare, ca garanţie a dezvoltării durabile.
Opinii de la participanți (Sursa: https://programarecurabdare.ro/index.php/marturisiri/)
Diana-Elena Stancu, Clasa a X-a, Colegiul Național „Dimitrie Cantemir, Onești: "Când navigam pe Facebook am văzut acest eveniment și am căutat mai multe informații. Cel puțin în zonă, destul de rar au loc cursuri legate de informatică sau care promovează acest domeniu, de aceea am vrut să profit de ocazie. Inițiativa a fost una foarte buna, așa că am hotărât să merg în continuare. Nu m-am gândit niciodată la importanța colectivului dintr-un asemenea cerc până când nu am întâlnit elevii de la cursuri. Mi-am făcut prieteni care împărtășesc aceeași pasiune ca mine, iar acest lucru mă ajută enorm: de câte ori sunt în impas, la cursuri sau acasă, știu la cine să apelez. De asemenea, concurența asociată cu spiritul de camaraderie este bine venită. Lectorii sunt detașați de stilul cu care suntem noi învățați la școală, sunt deschiși la întrebări și la curiozitățile noastre, răspunzând cu drag la ele. Este foarte important ca într-un domeniu atât de vast precum informatica să se abordeze subiecte cât mai diversificate, cât mai diferite. Ne ajută în găsirea subdomeniului pe care vrem să ne axăm pe viitor, lectorii prezentându-le atât cu plusuri, cât și cu minusuri"
Bogdan-Andrei Vicu, Clasa a X-a, Colegiul Național de Informatică, Piatra Neamț: "Am decis să vin la „Programare cu Răbdare”, pentru că vreau să urmez o facultate în domeniul IT. Am văzut formularul pe o rețea de socializare și am zis „De ce să nu încerc, nu am nimic de pierdut!”. Este ceva nou pentru mine și nu îmi pare rău că vin în fiecare sâmbătă de la Piatra Neamț la Bacău. Personal, nu mă împiedică distanța ca să urmez niște cursuri care mă ajută să îmi deschid orizontul pentru mai multe ramuri ale IT-ului. Sincer, chiar de la prima întâlnire de la cerc am intrat în vorbă cu mai mulți elevi din Bacău. Îmi place că sunt deschiși la discuții din orice domeniu, aflu informații despre oraș, ce oportunități sunt aici. Totodată, le împărtășesc experiențele personale care m-au ajutat să ajung unde sunt în momentul acesta. Din punctul meu de vedere, lectorii sunt apropiați cu elevii. Acest lucru ne ajută să înțelegem mult mai bine ce se predă. Pe de alta parte, cel puțin eu fiind obișnuit cu profesorii din ciclul preuniversitar, nu am întâmpinat dificultăți în a înțelege lecțiile. Pot spune că mergând la acest cerc am ocazia să fiu elevul unui profesor universitar, acest lucru fiind o onoare pentru mine. Subiectele abordate sunt foarte variate de la o ședință la alta. Având acest avantaj, pot să îmi aleg ramura în care vreau să lucrez după ce voi termina facultatea."
Despre Lect. Dr. Bogdan Pătruț
Web: https://profs.info.uaic.ro/~bogdan
No comments:
Post a Comment