Friday, October 22, 2010

29 Octombrie - Ziua Internetului

"Data de 29 octombrie a fost aleasa pentru a marca succesul unui grup de cercetatori americani din urma cu 40 de ani. Acestia au reusit în 1969 sa transmita un mesaj de la un calculator la altul, punând bazele astfel retelei care va fi cunoscuta mai tarziu sub numele de „Internet”". (Octavian Coman, Radio Romania Actualitati)


[Voci: O. Coman, L. Kleinrock, M. Vlada, M. Iacob)

"A month later the second node was added (at Stanford Research Institute) and the first Host-to-Host message ever to be sent on the Internet was launched from UCLA. This occurred in early October when Kleinrock and one of his programmers proceeded to "logon" to the SRI Host from the UCLA Host. The procedure was to type in "log" and the system at SRI was set up to be clever enough to fill out the rest of the command, namely to add "in" thus creating the word "login". A telephone headset was mounted on the programmers at both ends so they could communicate by voice as the message was transmitted. At the UCLA end, they typed in the "l" and asked SRI if they received it; "got the l" came the voice reply. UCLA typed in the "o", asked if they got it, and received "got the o". UCLA then typed in the "g" and the darned system CRASHED! Quite a beginning. On the second attempt, it worked fine!" (Leonard Kleinrock, www.cs.ucla.edu/~lk)


Surse:
1. Azi e ziua Internetului, Autor: Octavian Coman, 29 octombrie 2009 (http://www.romania-actualitati.ro)
2. The Birth of the Internet, Leonard Kleinrock's Personal History/Biography, http://www.cs.ucla.edu/~lk/LK/Inet/birth.html
3. UNITED STATES 29 Oct 2009 Internet first used 40 years ago, 40 Years Later, Looking Back At The Internet's Birth
4. Bill Duvall, Charley Kline, 40th Anniversary of the Net - October 29, 1969 (www.youtube.com)




29 octombrie - Lumea modernă sărbătoreşte pe 29 octombrie ZIUA INTERNETULUI;

- Pe data de 29 octombrie 1969 la ora 22:30 ora Californiei, Charley Kline de la UCLA (University of California din Los Angeles, Stanford Research Institute) a încercat pentru prima dată să se logheze (comunicarea între 2 calculatoare) la o reţea (sistem informatic conectat pe ARPANet: strămoşul Internet-ului; Advanced Research Projects Agency (ARPA)- proiect militar din USA);

- în anul 1970 s-a finalizat protocolul TCP/IP (Transmission Control Protocol / Internet Protocol; în anul 1983 TCP/IP devine unicul protocol oficial al Internetului) ce se află la baza funcţionării reţelei mondiale de calculatoare de diferite modele şi sub diverse sisteme de operare: UNIX, Linux, Windows, MacOS;

- Tehnologiile WEB s-au dezvoltat după anul 1990: în anul 1989 Tim Berners-Lee (preşedintele consorţiului W3C) şi echipa sa au inventat limbajul HTML şi au elaborat codul pentru un browser | www.computerhistory.org

- 1972: primul mesaj e-mail - în anul 1972 - Ray Tomlinson (programator in cadrul proiectului ARPANET) foloseşte semnul "@" pentru a lega numele utilizatorului de adresa unde este stocată poşta electronică a persoanei. Acesta trimite primul e-mail prin intermediul unei reţele de calculatoare.


ANIVERSARI 2010

- Centenar SSMR (Societatea de Stiinte Matematice din Romania) si 115 ani de la aparitia GM (revista Gazeta Matematica)
- Centenar – 100 ani de aviatie in Romania – AUREL VLAICU (1882-1913) si HENRI COANDĂ (1886-1972); Centenar Aurel Vlaicu si Henri Coanda (Otopeni Air Show 2010); Astfel pe 17 iunie 1910 a avut loc pe dealul Cotrocenilor zborul primului avion conceput, realizat şi pilotat în România de inginerul Aurel Vlaicu. Şase luni mai târziu, pe data de 16 decembrie, lângă Paris, pe platoul de la Issy les Moulineaux, Henri Coandă testează primul avion cu reacţie din lume, pe care tot el l-a conceput, realizat şi pilotat.

- 150 de ani de la infiintarea Universitatii "AL. I. Cuza" Iasi (1860); 20-29 octombrie 2010, Iasi; in anul 1864 s-a infiintat Universitatea din Bucuresti; in anul 1868 s-a infiintat Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca.

- 29 octombrie: Ziua internetului (1969)



Monday, October 18, 2010

Solomon Marcus: online pe Campus News

"Invatamantul romanesc este bolnav, noi toti suntem bolnavi, dar numai unul dintre bolnavi poate sa fie terapeut", spune Solomon Marcus, diagnosticand sistemul educational romanesc.

"In educatie, spre deosebire de ceea ce se intampla in psihiatrie, unde este esential ca terapeutul sa fie o alta persoana decat bolnavul, in educatie bolnavii trebuie sa incerce sa fie intr-o cat mai mare masura proprii lor terapeuti. Eu nu pretind ca nu sunt contaminat de societatea in care am trait, dar asa bolnav cum sunt incerc sa fiu propriul meu terapeut. Oamenilor scolii trebuie sa le spunem sa nu caute un terapeut dinafara." SM

Sursa: http://www.campusnews.ro

Ref.
- Acad. prof. dr. Solomon Marcus la 85 de ani - O viaţă dedicată matematicii şi informaticii (http://www.descopera.ro)
- Conf. univ. dr. Marin Vlada – O viaţă dedicată matematicii. La 1 martie 2010, Acad. Prof. dr. Solomon Marcus împlineşte 85 de ani de viaţă (http://topub.unibuc.ro)
- Solomon Marcus: Singurătatea matematicianului (http://editura.liternet.ro/)


Sunday, October 17, 2010

Un iPhone în spaţiu - Space balloon


Research and testing: Earth - View from 30,000 m - curvature of the earth.

Pamantul vazut de la 30.000 m - curbura Pamantului.

Un american şi fiul său au trimis un iPhone în spaţiu (în stratosferă), în urmă cu câteva săptămâni, pentru a înregistra un clip video despre curbura Pâmântului (august 2010).

Cei doi au petrecut 8 luni construind şi testând aparatul care să transporte telefonul deasupra norilor, acesta fiind compus dintr-un balon meteorologic şi un ambalaj special pentru iPhone.

Sursa :http://www.gandul.info
- Huffington Post.

Ref.
- Project Blue Horizon (PBH), Cornell University, http://courses2.cit.cornell.edu



Homemade Spacecraft from Luke Geissbuhler on Vimeo.





The Scale of the Universe by Fotoshop

- www.newgrounds.com/portal/view/525347


Tuesday, October 12, 2010

Teachers for the Knowledge Society

The First International Conference
"Teachers for the Knowledge Society"
17-19 March 2011, Sinaia, Romania


The Conference "Teachers for the Knowledge Society" is the closing conference of a two years EU project: Training the MST Teachers through a Master Program for the Knowledge Society (http://www.masterprof.ro/eng/) organized by P.G. University of Ploiesti, Romania. It is also intended to be a starting point for a series of events dedicated to improve teacher education programs. The conference will be held in Sinaia, Romania (http://www.montania.ro), 17-19 March, 2011.

Invited speakers
- Howard Gardner, Harvard University
- Pieter de Vries, Delft University
- Wim Veen, Delft University

Educational researchers, teachers, and graduate students are encouraged to submit papers to the Conference. The abstracts and the papers should be written in English, the official language of the event. All accepted papers of the conference will be published in Procedia Social and Behavioral Sciences Journal (ISSN: 1877-0428) by ELSEVIER (www.elsevier.com) and will be indexed ScienceDirect, Scopus, and Thomson Reuters Conference Proceedings Citation Index (ISI Web of Science).

Topics
The following topics are considered for the papers/posters:
• Teacher education and e-learning
• Curriculum for teacher education
• Meaningful assessment
• Research partnerships for school improvement
• Multiple Intelligences: from the theory to the personal teaching experience
For more details, please visit the conference website http://conference2011.masterprof.ro/

REF.:
-http://conference2011.masterprof.ro/
-http://c3.cniv.ro/?q=2010/fundamente-elearning

Note:
Howard Gardner - Dr. Howard Gardner Harvard Graduate School of Education: "Multiple Intelligences and Education", "The theory of multiple intelligences", "Frames of Mind", "Technology and Multiple Intelligences", "Five Minds for the Future" | www.pz.harvard.edu/PIs/HG.htm | www.howardgardner.com | www.infed.org/thinkers/gardner.htm | www.indiana.edu/~intell/gardner.shtml

Note:
- Project Zero - Project Zero is an educational research group at the Graduate School of Education at Harvard University | www.pz.harvard.edu
- Project Zero eBookstore - Featured Publications from Project Zero | www.pz.harvard.edu/ebookstore


Monday, October 11, 2010

Medii virtuale pentru învăţare şi comunicare


Motto:
"Cea mai bună modalitate de a prezice viitorul este să îl creezi tu însuţi"
Peter Drucker

MEDII VIRTUALE PENTRU ÎNVĂŢARE ŞI COMUNICARE

Virtual environments for learning and communication.
Ref.: The Seventh Framework Programme (FP7) - ICT Work Programme | Information and Communication Technologies (ICT)

- http://cordis.europa.eu/fp7/ict/ | The Seventh Framework Programme (FP7)

SCOP: Cunoaşterea si utilizarea TIC in invatare, in formarea continua si in comunicare. Deprinderi practice in utilizarea tehnologiilor moderne oferite de calculator privind prelucrarea informatiilor si cunostintelor. Utilizarea resurselor si tehnologiilor Web. Utilizarea tehnologiilor e-Learning. Promovarea lucrului la proiecte si in echipa. Invatarea pe baza de proiecte si evaluarea rezultatelor in echipa.

OBIECTIVE: Înţelegerea, cunoasterea si utilizarea sistemelor, programelor, tehnologiilor, serviciilor si resurselor oferite de calculator in activitatea de prelucrare a informatiilor si cunostintelor; acumularea de cunoştinţe si deprinderi necesare utilizarii calculatorului in activitati de: tehnoredactare computerizata, prelucrare a textelor si imaginilor, organizare a informatiilor, utilizare a serviciilor Web, elaborare de pagini Web, utilizare si elaborare a unui blog, utilizare wiki, elaborare si utilizare produse Web 2.0.

CONŢINUT TEMATIC: Concepte, notiuni, termeni, sisteme, programe, metode si tehnologii oferite de TIC pentru utilizarea calculatorului in activitati de invatare, formare continua si comunicare. Sistemul Windows, programul Word, sistemul internet, tehnologii Web 2.0

BIBIOGRAFIE
1. Marin Vlada, Birotica.Tehnologii multimedia, Editura Universităţii din Bucureşti, Bucureşti, 2004
2. Marin Vlada, curs on-line – http://ebooks.unibuc.ro/informatica/Birotica, accesare 2010
3. Mihaela Brut, Instrumente pentru e-learning. Ghidul informatic al profesorului modern, Editura Polirom, 2006


Despre Conceptul de Proiect


[Sursa: Diagrame GANTT]

Ca şi conceptul de Algoritm (ce a revoluţional gândirea şi ştiinţa calculului) conceptul de Proiect a avut aceeaşi evoluţie spectaculoasă şi un impact chiar mai mare asupra tuturor activităţilor umane. Spre exempu, proiectul Google poate fi considerat cel mai mare proiect din ultimii 50 de ani, dacă nu chiar din ultimii 100 de ani, având în vedere viziunea, impactul şi implementarea acestui grandios proiect. Pentru a înţelege filosofia acestui proiect trebuie să se studieze multe etape şi rezultate, să se facă multe comparaţii şi să se exprime diverse schimbări şi structuri. De aceea, să amintim definiţia sumară dată de DEX conceputului de proiect:
PROIÉCT, proiecte, s.n. 1. Plan sau intenţie de a întreprinde ceva, de a organiza, de a face un lucru. 2. Prima formă a unui plan (economic, social, financiar etc.), care urmează să fie discutat și aprobat pentru a primi un caracter oficial și a fi pus în aplicare. - Proiect de lege = text provizoriu al unei legi, care urmează să fie supus dezbaterii organului legiuitor (şi opiniei publice). 3. Lucrare tehnică întocmită pe baza unei teme date, care cuprinde calculele tehnico-economice, desenele, instrucțiunile etc. necesare executării unei construcții, unei mașini etc. - Proiect de diplomă = lucrare cu caracter tehnic, aplicativ, pe baza căreia studenții institutelor politehnice, institutelor de arhitectură etc. obțin diploma la sfârșitul studiilor. [Pr.: pro-iect] – Din germ. Projekt, lat. projectus.
Este clar că descrierile din aceste definiţii sunt complet depăşite de realităţile diverse ce se regăsesc în lumea noastră. De asemenea, specialiştii şi experţii nu pot separa conceptul de Proiect, de cel de Management, iar un management eficient şi oportun nu se poate realiza fără tehnologii IT şi fără sisteme de calcul (calculatoare) performante. De aceea, se explică faptul că dezvoltarea proiectelor şi a managementului acestora s-a realizat după anul 1950 (mijlocul secolulul XX) când s-a extins utilizarea calculatorului în multe domenii de activitate.
... DETALII ...


Saturday, October 9, 2010

Project Based eLearning

Avanpremieră CNIV 2010, R. Jugureanu
Tehnologii didactice moderne: Instruirea bazată pe proiect şi tehnologiile multisenzoriale
Project Based eLearning: Utilizarea tehnologiilor multi-touch în învăţarea bazată pe proiect.

"Experienţa pe care am dobândit-o în ultimii zece ani în domeniul eLearning, ca arhitect, realizator şi implementator al soluţiilor naţionale pentru utilizarea tehnologiilor IT în instruire şi formare, atât în România- prin programul naţional Sistem Educaţional Informatizat (SEI), dar şi în ţări precum Azerbaidjan, Cipru, Maroc, Emiratele Arabe Unite, ca şi influenţa pe care instituţii internaţionale importante (Cambridge University Press, eLSE, CNIV/ICVL, OnLine Educa Berlin) au avut-o asupra pregătirii mele continue, îmi oferă suportul necesar pentru a iniţia o cercetare în identificarea acelor mijloace noi de formare şi instruire într-un domeniu atât de important cum este educaţia, în particular educaţia militară".
Prof. Radu Jugureanu, octombrie, CNIV 2010

Ref.
- http://c3.cniv.ro/?q=2010/elearning-%C3%AEn-rom%C3%A2nia


BumpTop 3D Multi-Touch Desktop

- www.youtube.com/watch?v=Yx9FgLr9oTk&feature=related

Wednesday, October 6, 2010

Romanian Mathematicians and IMO

1. Romania is initiator of the International Mathematical Olympiad (IMO) (1959, Brasov) - www.imo-official.org
2. Bulgaria is initiator of the International Olympiad in Informatics (IOI) (1989, Pravetz) - http://ioinformatics.org/index.shtml
[Read more]

Romanian Mathematicians and IMO

As a creator and promoter of the IMO, Romania’s scientific benefits are significant. If we use the data collected in for the period 1959-2003, more than two thirds of former Romanian IMO contestants are or were involved in academia or research, in Romania or abroad.” (Berinde V. and Păcurar M. 2009).

We mention here a few names, accompanied by the year when they have first competed in the IMO:
V. Barbu (1959), S. Strătilă, C. Năstăsescu and T. Zamfirescu (1960), G. Lusztig and L. Bădescu (1961), L. Zsido (1963), D. Voiculescu and E. Popa (1965), D. Ralescu (1967), Al. Dimca and R. Gologan (1970), D. Timotin (1971), M. Pimsner (1972), A. Ocneanu (1973), M. Coltţoiu and D. Vuza (1974), Al. Zaharescu and V. Nistor (1978), M. Mitrea (1981), L. Funar (1983), P. Mironescu and D. Tătaru (1984), A. Moroianu and A. Vasiu (1987), F. Belgun and T. Bănică (1988), S. Moroianu, M. Crainic and D. Iftimie (1990).

Ref.
Berinde V. and Păcurar M. (2009): The measure of a great idea: 50 years on from the creation of the International Mathematical Olympiad, European Mathematical Society Newsletter Newsletter 74, December 2009 - www.ems-ph.org/journals/newsletter/pdf/2009-12-74.pdf, access 6 oct. 2010.

Monday, October 4, 2010

Veşti foarte bune pentru CNIV şi ICVL -2010

... luni, 4 oct, 2010 ora 18,30 ... un telefon primit (RJ) mi-a confirmat ca organizarea ptr. CNIV si ICVL va fi Ok. Asa sa fie!

Ref.
- http://c3.cniv.ro/, http://c3.icvl.eu/, FaceBook

Saturday, October 2, 2010

Început de an universitar: 1 oct. 2010


... fără comentarii ... unde-i Legea educaţie, unde-i democraţia, unde-i transparenţa, unde-i calitatea, unde-i pasiunea, unde-i increderea, unde-i viziunea, unde-i viitorul ... ?????

Obiectivele şcolii şi ale societăţii: Toate, cele de mai sus, trebuie generate urgent şi păstrate mereu în mintea noastră, a tuturor!

"La matematică, 15% din studenţii de anul întâi sunt de calitate. La Litere, procentul este de 5%." acad. prof. dr. Solomon Marcus

Aş spune, pentru a pune degetul pe rană, că mulţi părinţi nu reuşesc să devină prietenii copiilor lor, iar profesorii nu reuşesc să devină prietenii elevilor lor. Dacă şcoala livrează astfel de absolvenţi către universităţi, atunci ei nu sunt de fapt pregătiţi pentru viaţa universitară. Elevii vin la facultate, dar diploma lor de Bacalaureat nu le asigură nici calitatea de intelectual, nici calitatea de om de cultură. Profesorii buni care încă se găsesc în şcoala românească nu reuşesc să neutralizeze carenţele sistemului. La matematică, 15% din studenţii care vin în anul întâi sunt de calitate. La Litere, procentul este de 5%. Şi într-un caz, şi în altul, procentul este mic, pentru că profesorii sunt prinşi în dilema plăţii pentru numărul de studenţi. Dacă trântesc prea mulţi, nu-şi mai justifică norma. Şi astfel, mulţi studenţi primesc note mediocre, dar obţin până la urmă o diplomă" Solomon Marcus, 2010

Sursa: http://www.adevarul.ro/



The Thinker and the Lost World ...

- “The Thinker” from Cernavodă, Male FigurineFired Clay

- „Gânditorul", figurină masculină de o uimi­toare modernitate descoperită, în urmă cu mai bine de jumătate de secol, la Cernavodă, în România.(6 oct. 2010, Atena, The Lost World of Old Europe the Danube Valley (Lumea pierdută a Vechii Europe Valea Dunării, 5000-3500 înainte de Hristos), http://www.jurnalul.ro)
- Exhibition: The Lost World of Old Europe: The Danube Valley, 5000–3500 BC (http://heritage-key.com)