Thursday, May 27, 2010

Jean Constantin şi Ileana Jean

Miercuri, 26 mai 2010 s-a răspândit rapid vestea morţii actorului (ora 14:15)
Jean Constantin
(21 august 1928-26 mai 2010). Dumnezeu să-l odihnească!
A fost un actor mare!
(www.gandul.info).
Jean Constantin
s-a născut la Techirghiol, în judeţul Constanţa. Mulţi români l-au îndrăgit, cu mic, cu mare! S-a dus să-i întâlnească pe Amza Pelea,Toma Caragiu, Dem Rădulescu, Puiu Călinescu, Nicu Constantin ...

Imediat, după această veste tristă, m-am gândit la Prof. Ileana Jean - sora lui Jean Constantin, profesoara de română şi diriginta mea din anii de liceu: Liceul Industrial Energetic (LIE) din Constanţa (aşa se numea în anii '70-'80, azi se numeşte Colegiul Tehnic Energetic Constanţa). Dumnezeu să-i dea multă sănătate şi viaţă lungă!

" ... totul piere în această lume sfâşiată de anomalii şi contraste, în afara setei de împlinire prin Frumuşeţe şi Adevăr şi a mijloacelor de a ajunge la ele: credinţa, nădejdea şi dragostea ..." Prof. Ileana Jean (profesoara de română şi diriginta lui din anii de liceu), Constanţa, 29 ianuarie 1984.
Acestea sunt nişte gânduri scrise cu dedicaţie pe cartea de poezii pe care mi-a dăruit-o în anul 1984. Atunci mi-a mărturisit că i s-a implinit un vis din adolescenţă, şi anume cartea de poezii "Vasul danaidelor", Editura Litera, Bucureşti (www.amazon.co.uk) - 1982 (48 de poezii în 62 de pagini, dedicate "Măicuţei mele, Caliopi"). Ca profesoară, aparent elevii o considerau mai "severă", dar iubea foarte mult copii şi elevii, şi se dedica cu tot sufletul îndrumării lor. Noi în clasă eram numai băieţi, dar chiar şi aşa, din clasa a X-a am participat mulţi la cercul de literatură condus de doamna dirigintă. Am publicat şi câteva poezii în revista liceului "Electron".
Mi-a povestit de mai multe ori despre părinţi: mama lor CALIOPI era de etnie greacă, iar tatăl lor (Constantin) era de etnie romă. Mi-a aratat şi nişte poze când mama lor era tânără. Îmi vorbea foarte frumos şi cu admiraţie despre părinţi. Am văzut la televizor: Barca lui Jean Constantin, botezată Caliopi, după numele soţiei. ... Şi după numele mamei lui. ... la inmormântarea lui Jean Constantin, cu durere si emotie, sora lui, Ileana Jean i-a recitat o poezie ... "pentru fratele meu, Constantin" ...
"Înainte de a fi coborât în groapă sicriul cu trupul neînsufleţit, sora lui Jean Constantin, profesoară de limba română, aflată la pensie, a recitat o poezie." (www.romanialibera.ro)

- "Jean Constantin va avea un bust în faţa Teatrului Naţional Constanţa, instituţia urmând să poarte numele îndrăgitului actor: Teatrul Naţional "Jean Constantin" Constanţa" (www.gandul.info)
- "E prima dată când Jean Constantin ne face să plângem" (www.adevarul.ro))
- Video - "Jean Constantin a fost aplaudat tot drumul"; "Fanfara Marinei Militare i-a cântat maestrului Jean Constantin pe drumul de la Teatrul Fantasio şi până la Catedrala Arhiepiscopală Petru şi Pavel din Constanţa."(www.adevarul.ro)
- Foto -"Lacrimi, flori şi aplauze pentru marele maestru Jean Constantin" (www.adevarul.ro)


PEISAJ DOBROGEAN
(Ileana Jean, Vasul danaidelor, ed. Litera, 1982)

Livezi cu piersici rătăcesc sub ploi
Când frunzele se-nstrăinează-n soare
Şi peste păsăretul din zăvoi
Pândeşte umbra-n umede pridvoare

Cu lacăte se ferecă-n Ogor
Seminţe virtuoase-n legământ
Un furnicar din nevăzutul zbor
Al verdelui ce-şi toarce alt veşmânt

Bătrâna vatră cu ciulini de stepă
Şi vifore din ţărmuri spre podgorii
Un canion de coastă violetă
Şi-n macarale cuiburi de prigorii

Neînşelatoare mirişti aburite
De răsuflarea ţărnei aţipind
Când dinspre apa Dunării zorite
Coboară turme-n stepă clopoţind

... dobrogea - imagini ... (www.ici-colo.ro)
... movila verde de dobrogea ...

No comments: